Správné stravovací návyky – na co si dát pozor u dětí?

Zdravé stravovací návyky – všichni asi zhruba víme, co obnáší, většina z nás s jejich dodržování bojuje po celý život. Třemi pilíři správné výživy jsou pestrost, přiměřenost a pravidelnost. A zatímco někteří dospělí se při stravování řídí selským rozumem, jiní jsou schopni za různé poradenství a sestavování jídelníčků na míru zaplatit nemalé finance. Ještě jinou cestou se vydávají uživatelé kalorických tabulek – bezplatné mobilní aplikace, která umožňuje vytvářet jídelníčky a analyzovat nejen počet kalorií, ale především poměry hlavních makroživin.

Také u stravovacích návyků platí, že co se v mládí naučíš… Děti přebírají stravovací návyky hlavně od rodičů a je velmi důležité, abychom jim nepředaly zlozvyky, kterých se posléze budou těžko zbavovat.

Samozřejmě není potřeba dětem počítat přesně příjem na úrovni jednotek kalorií nebo jim úplně zakazovat vše sladké – je ale potřeba nedávat dětem potraviny bezmyšlenkovitě. Při výběru potravin pro malé děti se nespoléhejte jen na dětsky atraktivní grafické zpracování obalu. Jistotu, že kupujete výrobek jim určený, dají informace na etiketě (více viz také Jak vybrat potraviny pro malé děti).

A informace Vám mohou – třeba po jednoduchém naskenování výrobku – podat také právě kalorické tabulky. Můžete je využít třeba pro srovnání různých výrobků. Jejich správnému používání se věnuje na svém Instagramu Ester Hořická, neboli Tabulkářka. Ta zpracovala také video Stravovací návyky a děti.

Co ve videu najdete?

  • přesnídávky a ovocné kapsičky
  • mléčné výrobky, lipánky, kostíci
  • pití a pitíčka, džusíky
  • odměňování sladkostmi

Článek byl zpracován v rámci projektu Zdraví pro nejmenší spolufinancovaném magistrátem Hl. města Prahy.